Obeležena godišnjica formiranja Prve eskadrile NOVJ
Sreda, 23.4.2014 | Kultura i tradicija
Polaganjem cveća na Groblju Komonvelta u Beogradu, juče je obeležena 70. godišnjica od formiranja Prve eskadrile NOVJ. U ime Muzeja jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva i Udruženja penzionisanih vojnih letača i padobranaca Srbije, cveće na grobna mesta četvorice pilota eksadrile NOVJ položili su major Aleksandar Andrić i Vojislav Stojanović.
Polaganjem cveća na Groblju Komonvelta u Beogradu, juče je obeležena 70. godišnjica od formiranja Prve eskadrile NOVJ.
U ime Muzeja jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva i Udruženja penzionisanih vojnih letača i padobranaca Srbije, cveće na grobna mesta četvorice pilota eksadrile NOVJ položili su major Aleksandar Andrić i Vojislav Stojanović, u prisustvu predstavnika Ambasade Velike Britanije, članova udruženja i poštovalaca vazduhoplovstva.
Na Groblju Komonvelta u Beogradu sahranjeni su piloti Franjo Kluz, Nikola Vemić, Jovan Pešić i Luiđi Rudi. U prigodnom govoru prisutnima je opisan njihov ratni put kao i istorija eskadrila NOVJ.
Prvu lovačku eskadrilu formirali su, 22. aprila 1944. godine na aerodromu Benina, pripadnici Prve vazduhoplovne baze i grupe vazduhoplovaca Jugoslovenskog kraljevskog vazduhoplovstva, pod okriljem Kraljevskog vazduhoplovsta Velike Britanije (RAF). Eskadrila je ušla u sastav RAF-a pod nazivom „N 352 Yugoslav Squadron RAF“ i bila je naoružana sa 16 lovačkih aviona tipa „spitfajer V“.
Letačku, borbenu i tehničku obuku Prva eskadrila NOVJ započela je 28. aprila 1944. godine na aerodromu Lete, blizu Bengazija. Pored teorijske nastave, svaki pilot je za vreme obuke leteo oko 100 časova na avionima „harvard“ i „spitfajer“. Za ostali sastav eskadrile bili su organizovani mehaničarski, radio-telegrafski, šoferski i drugi kursevi.
Podršku borbi partizanskih jedinica u Jugoslaviji eskadrila je davala izvršavanjem borbenih zadataka, počav od 18. avgusta 1944. godine do kraja rata, letovima sa aerodroma Kane (Italija), Vis i Zemunik. Tokom ratnih dejstava živote je izgubilo 10 pilota.
Po završetku Drugog svetskog rata Prva lovačka eskadrila NOVJ bila je oslonac razvoju vazduhoplovstva posleratne Jugoslavije.
U ime Muzeja jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva i Udruženja penzionisanih vojnih letača i padobranaca Srbije, cveće na grobna mesta četvorice pilota eksadrile NOVJ položili su major Aleksandar Andrić i Vojislav Stojanović, u prisustvu predstavnika Ambasade Velike Britanije, članova udruženja i poštovalaca vazduhoplovstva.
Na Groblju Komonvelta u Beogradu sahranjeni su piloti Franjo Kluz, Nikola Vemić, Jovan Pešić i Luiđi Rudi. U prigodnom govoru prisutnima je opisan njihov ratni put kao i istorija eskadrila NOVJ.
Prvu lovačku eskadrilu formirali su, 22. aprila 1944. godine na aerodromu Benina, pripadnici Prve vazduhoplovne baze i grupe vazduhoplovaca Jugoslovenskog kraljevskog vazduhoplovstva, pod okriljem Kraljevskog vazduhoplovsta Velike Britanije (RAF). Eskadrila je ušla u sastav RAF-a pod nazivom „N 352 Yugoslav Squadron RAF“ i bila je naoružana sa 16 lovačkih aviona tipa „spitfajer V“.
Letačku, borbenu i tehničku obuku Prva eskadrila NOVJ započela je 28. aprila 1944. godine na aerodromu Lete, blizu Bengazija. Pored teorijske nastave, svaki pilot je za vreme obuke leteo oko 100 časova na avionima „harvard“ i „spitfajer“. Za ostali sastav eskadrile bili su organizovani mehaničarski, radio-telegrafski, šoferski i drugi kursevi.
Podršku borbi partizanskih jedinica u Jugoslaviji eskadrila je davala izvršavanjem borbenih zadataka, počav od 18. avgusta 1944. godine do kraja rata, letovima sa aerodroma Kane (Italija), Vis i Zemunik. Tokom ratnih dejstava živote je izgubilo 10 pilota.
Po završetku Drugog svetskog rata Prva lovačka eskadrila NOVJ bila je oslonac razvoju vazduhoplovstva posleratne Jugoslavije.