Intervju komandanta Vazduhoplovstva i PVO za “Odbranu”
Utorak, 16.12.2008 | Intervjui
Reorganizacija Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane, najmodernijeg i svakako najzahtevnijeg segmenta svake, pa i naše vojske, predstavlja složen i sveobuhvatan proces koji u sebi sadrži više faza.
Reorganizacija Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane, najmodernijeg i svakako najzahtevnijeg segmenta svake, pa i naše vojske, predstavlja složen i sveobuhvatan proces koji u sebi sadrži više faza. Zbog toga se još ne može reći da je kompletan posao završen, iako organizacijsko-formacijske promene, realizovane proteklih godina, daju veoma vidljive i ohrabrujuće rezultate.
Uoči Dana Vazduhoplovstva i PVO – 24. decembra, pripadnici tri jedinice, 204. i 98. avijacijske baze i 250. raketne brigade, obeležili su svoj dan. Tom prilikom istaknuto je da je godina kojoj ispraćamo poslednje dane, za njih bila godina intenzivnije, efikasnije i znatno kvalitetnije obuke.
Intervju s prvim čovekom Vazduhoplovstva i PVO general-majorom Draganom Katanićem započinjemo upravo pitanjem – koliko ste, gospodine generale, zadovoljni prikazanim rezultatima i stepenom obučenosti pripadnika i jedinica vida kojim komandujete?
– Vojska je u prethodne dve godine reorganizovana, a u okviru nje i Vazduhoplovstvo i PVO. Prošlo je oko godinu i po dana od kako je poslednja jedinica u ViPVO, 98. avijacijska baza, reorganizovana i formirana. U tom periodu stekli smo dragocena iskustva o mogućnostima funkcionisanja jedinica po novoj formaciji. Pre nekih mesec dana, na Stručnoj raspravi o transformaciji Vojske, izneli smo naša iskustva, istakli dobre strane i potencijalne slabosti, tako da sada imamo jasnu sliku za naredni period o budućim potezima za otklanjanje nedostataka. U svakom slučaju, sa sigurnošću se može konstatovati da je reorganizacija doprinela boljoj efikasnosti ViPVO, povećao se broj obučenih pilota, znatno je poboljšana ispravnost aviona i helikoptera i intenzivirana je obuka u sva tri roda.
Ono što je svakako za pohvalu i što smo s razlogom istakli, jeste povećanje naleta i znatno kvalitetnija i efikasnija obuka pilota, što je bilo omogućeno uvođenjem u operativnu upotrebu nekoliko naših aviona i helikoptera, remontovanih ove godine u inostranstvu i kod nas. Ja znam da „pilotima nikad nije dovoljno letenja”, ali ako uzmemo da je broj naleta proteklih godina bio na granici minimuma i da su piloti, najviše zbog nedostatka mlaznog goriva, leteli tek toliko da ne zaborave, onda imamo i te kako razloga da budemo zadovoljni.
Kvalitet naleta i vidovi obuke koju su piloti realizovali ove godine neuporedivi su s onim što je rađeno poslednjih četiri do pet godina, kada su, zbog malog broja letova, piloti samo kondicionirali, vežbali ono što su već znali. Ove godine realizovana je obuka znatno višeg nivoa, jedan broj pilota osposobljen je za noćno i instrumentalno letenje, neki su osposobljeni za vatreno dejstvo, za raketiranje i gađanje ciljeva na zemlji, imali smo čitav niz vežbi, eskadrilskih u okviru vida i intervidovskih. Sve vežbe jedinica Kopnene vojske protekle su uz učešće avijacijskih jedinica…
Istinski visok nivoa znanja, veština i sposobnosti pripadnici ViPVO iskazali su na bilateralnoj vežbi „Presretač”, kada su sve predviđene zadatke izvršavali u realnom vremenu i prostoru.
Kvalitetniji nivo obuke ove godine ostvarili su i raketaši. Kako ocenjujete nivo njihove osposobljenosti?
– Iako nisu realizovali bojna gađanja, raketaši su, kao i pripadnici jedinica VOJIN, učestvovali na vežbama drugih jedinica ViPVO. S povećanjem naleta, bilo je više složenijih vežbi na kojima su pripadnici protivvazduhoplovne odbrane uvežbavali svoje veštine, praćenje i dejstvo po ciljevima u vazdušnom prostoru, oficiri za navođenje mogli su, znatno više nego ranije, praktično da vežbaju navođenje lovaca na ciljeve, raketaši su imali mogućnost da realno, u praksi, simuliraju dejstva po ciljevima u vazduhu, proveli su i kontrolno trenažna gađanja, dok su njihove kolege iz artiljerijsko raketnih jedinica malog dometa, najzad, posle nekoliko godina, realizovali veoma uspešno bojno gađanje ciljeva u vazduhu. Zbog nedostatka odgovarajućeg poligona, raketne jedinice ostale su uskraćene za taj, najviši i najsloženiji stepen obuke. Ipak, nadamo se da će uskoro i oni dobiti priliku da se iskažu na bojnom gađanju. Kao što je poznato, raketne jedinice srednjeg dometa svoja bojna gađanja mogu da realizuju samo iznad većih vodenih površina ili iznad nenaseljenih prostranstava, kakvih u Srbiji nema. Razmatrano je da se gađanja ciljeva u vazduhu sa raketnim i avijacijskim jedinicama realizuju u Bugarskoj ili u Crnoj Gori. Ove godine to nismo uspeli, tako da nam ta obaveza ostaje u narednom periodu. Bojno gađanje ciljeva na zemlji realizovali smo na našem poligonu u Čenti i na Pasuljanskim livadama.
Da li poligoni odgovaraju zahtevima obuke i sada kada je ona složenija i sveobuhvatnija?
– Poligoni u Čenti i na Pasuljanskim livadama za sada ispunjavaju naše potrebe kad je reč o dejstvu nevo|enim vazduhoplovnim ubojnim sredstvima kojima sada raspolažemo. U planu je dogradnja, modernizacija i osposobljavanje poligona Pasuljanske livade i za dejstvo sa vođenim avionskim sredstvima, što će se aktuelizovati kada modernizujemo avion G-4 i nabavimo novi višenamenski vazduhoplov.
Do polovine sledeće godine uz izradu prethodne analize, kontaktiraćemo sve proizvođače takvih vazduhoplova, detaljno razmotriti sve ponude, a zatim odbrati šta je sa stanovišta struke najpovoljnije. Naravno, konačnu odluku šta je za zemlju najpovoljnije doneće državni vrh u zavisnosti od čitavog niza okolnosti koje se u takvim slučajevima uzimaju u obzir.
Da li ste pored višenamenskog borbenog aviona planirali nabavku još nekih vazduhoplova ili možda sistema za PVO.
– Na osnovu studije transportnih kapaciteta Vojske Srbije, a ne samo Vazduhoplovstva i PVO, koja uskoro treba da bude urađena, planirana je nabavka srednjih transportnih aviona i helikoptera i helikoptera za misiju traganja i spasavanja, čime bi se omogućila realizacija različitih zadataka i funkcija Vojske, između ostalih i onih koji se odnose na pomoć stanovništvu u slučaju elementarnih nepogoda. Analize pokazuju da je najmanje pet do sedam helikoptera potrebno angažovati za tu namenu. Na osnovu toga procenjeno je da nam, uz postojeće borbene helikoptere gazela, treba deset do dvanaest srednjih transportnih helikoptera.
Kad je reč o opremanju naših raketnih jedinica, povoljna je okolnost da je stepen ispravnosti raketnih sistema izuzetno visok. Sva sredstva su gotovo 100 odsto ispravna, ali je nepovoljno to što su raketni sistemi zastareli, pripadaju drugoj tehnološkoj generaciji i zaostaju u borbenim mogućnostima u odnosu na potrebe savremenog načina ratovanja u vazduhu. Zadržavamo ih u upotrebi i dalje jer su se u pojedinim situacijama pokazali efikasnim, što znači da će, uz dobro održavanje i pravilnu upotrebu, poslužiti nameni. Treba imati u vidu i njihovu modernizaciju manjeg obima, koja ne košta puno, a vodi povećanju borbenih mogućnosti. Veća ulaganja u osavremenjivanje raketnih sistema koje posedujemo nisu opravdana, tim pre jer planiramo da u narednom periodu, posle nabavke višenamenskog aviona koji je takođe u sistemu PVO, kupimo i nove raketne sisteme srednjeg dometa. Do tada, opremanje postojećih raketnih sistema termovizijskim kamerama i drugim, kvalitetnijim, sredstvima za praćenje ciljeva u vazduhu, kojima se poboljšavaju njihove mogućnosti, svakako ima opravdanja.
Ove godine remontovano je i modernizovano nekoliko vazduhoplova. Koliko ste zadovoljni tempom i kvalitetom izvedenih radova?
– Mere koje smo preduzimali prethodnih godina dale su rezultat, tako da je ove godine sa remonta koji je obavljen u inostranstvu vraćeno šest aviona. To je omogućilo da u operativnu upotrebu uvedemo četiri aviona MiG 29, koji su već učestvovali na aeromitinzima i vežbama, a do kraja decembra trebalo bi da s remonta stigne i peti avion, takođe MiG 29. Sa remonta iz Rusije došao je i An 26, koji je remontovan i modernizovan najsavremenijom opremom za letenje po civilnim standardima, a u aprilu sledeće godine sa remonta i modernizacije treba da se vrati i drugi avion tog tipa. Takođe, remontovan je i avion JaK 40. Ukupno smo ove godine remontovali oko 20 letelica, što je izuzetan uspeh. S druge strane, istekao je vek upotrebe jednom broju letelica, prvenstveno aviona „orao” i MiG 21 i helikoptera Mi-8, tako da, nažalost, ne možemo reći da smo znatno povećali broj raspoloživih vazduhoplova.
Da li, na osnovu svega iznetog, godinu koja odlazi, ocenjujete kao uspešnu i da li su pripadnici ViPVO sada zadovoljniji nego ranije?
– Obuku smo podigli na viši nivo, remontovali veliki broj vazduhoplova, znatno povećali ispravnost letelica, realizovali nekoliko veoma složenih vežbi, koje su pokazale da smo u osposobljavanju svih pripadnika ViPVO, a posebno pilota, postigli napredak i veliki iskorak. Materijalni položaj svih pripadnika Vojske, pa time i pripadnika našeg vida, poboljšan je u meri u kojoj su to mogućnosti dozvoljavale, ali ne mogu reći da ne želimo da bude i bolje.
Ove godine imali smo dva teška avionska udesa. Jedan naš pilot izgubio je život i to je ono što nam oduzima pravo na zadovoljstvo. Iako činimo sve što možemo da otklonimo i najmanju mogućnost za vanredni događaj, vazduhoplovstvo će uvek biti vid vojske u kome je stepen rizika znatno viši nego u drugim. U svim vazduhoplovstvima sveta dešavaju se nesreće, kod nas u prethodnom periodu znatno manje nego u drugim armijama, ali to nas ne teši. To je senka koja nam zatamnjuje uspehe postignute ove godine. I sam sam pilot, godine sam proveo za komandama aviona. Znam da je sekund dug kao večnost kad nemaš vremena da reaguješ, a ceo život ti preleti pred očima. Zato više volim da gledam unapred nego da se osvrćem.
Već sada znamo da ćemo sledeće godine realizovati bilateralnu vežbu s Rumunima, sličnu „Presretaču”, a planirana je i jedna veoma kompleksna intervidovska vežba na kojoj će jedinice ViPVO takođe imati zapaženo učešće. Samo tako, uz rad i dokazujući se, zaboravićemo nevolje i težine poziva kojim se bavimo. Na kraju, svakako, ne treba zaboraviti ni činjenicu da smo ove godine imali izuzetno razumevanje vojnog i državnog rukovodstva i da bez njihove podrške ne bismo mogli da ostvarimo sve što smo planirali.
Dušan GLIŠIĆ
Snimio Darimir BANDA
– Vežba „Presretač” bila je jedinstvena prilika da vazduhoplovne snage Srbije i Rumunije pokažu visok nivo efikasnog, pravovremenog i kvalitetnog dejstva u vazdušnom prostoru, u situaciji koja se realno može dogoditi. Efikasan odgovor na terorističke napade u vazdušnom prostoru i otmice vazduhoplova, postao je deo misije svake vojske u vremenu u kome niko nije pošteđen od terorizma. Simulacija otmice i daljeg realnog toka otkrivanja, kontrolisanja, usmeravanja i prizemljenja otetog aviona, realizovana u saradnji sa vazduhoplovnim snagama Rumunije, pokazala je da smo spremni za reagovanje čak i u takvim slučajevima. S obzirom na to što je „Presretač” obostrano ocenjen veoma visokim ocenama, dogovoreno je da sledeće godine realizujemo još kvalitetniju vežbu, sa znatno složenijim supozicijama.
U svetu se čak 60 odsto obuke na avionima provodi na letelicama tog tipa, a zatim se završni deo obuke realizuje na savremenim višenamenskim borbenim vazduhoplovima čiji je sat leta jako skup. Posle te modernizacije G-4 će biti sasvim novi avion, digitalizovan i modernizovan, sa performansama koje mu omogućavaju da osim školske funkcije, po potrebi, ostvaruje i borbenu. Inače, taj avion je pre dvadesetak godina dobijao izrazito visoke ocene, kao veoma dobra vazduhoplovna platforma koja se može stepenovano opremati različitom, izuzetno efikasnom opremom, elektronikom, sredstvima i sistemima. Modernizacija koju planiramo omogućiće efikasno i racionalno korišćenje G-4 bar do 2030. godine – ocenjuje general Katanić.
Uoči Dana Vazduhoplovstva i PVO – 24. decembra, pripadnici tri jedinice, 204. i 98. avijacijske baze i 250. raketne brigade, obeležili su svoj dan. Tom prilikom istaknuto je da je godina kojoj ispraćamo poslednje dane, za njih bila godina intenzivnije, efikasnije i znatno kvalitetnije obuke.
Intervju s prvim čovekom Vazduhoplovstva i PVO general-majorom Draganom Katanićem započinjemo upravo pitanjem – koliko ste, gospodine generale, zadovoljni prikazanim rezultatima i stepenom obučenosti pripadnika i jedinica vida kojim komandujete?
– Vojska je u prethodne dve godine reorganizovana, a u okviru nje i Vazduhoplovstvo i PVO. Prošlo je oko godinu i po dana od kako je poslednja jedinica u ViPVO, 98. avijacijska baza, reorganizovana i formirana. U tom periodu stekli smo dragocena iskustva o mogućnostima funkcionisanja jedinica po novoj formaciji. Pre nekih mesec dana, na Stručnoj raspravi o transformaciji Vojske, izneli smo naša iskustva, istakli dobre strane i potencijalne slabosti, tako da sada imamo jasnu sliku za naredni period o budućim potezima za otklanjanje nedostataka. U svakom slučaju, sa sigurnošću se može konstatovati da je reorganizacija doprinela boljoj efikasnosti ViPVO, povećao se broj obučenih pilota, znatno je poboljšana ispravnost aviona i helikoptera i intenzivirana je obuka u sva tri roda.
Ono što je svakako za pohvalu i što smo s razlogom istakli, jeste povećanje naleta i znatno kvalitetnija i efikasnija obuka pilota, što je bilo omogućeno uvođenjem u operativnu upotrebu nekoliko naših aviona i helikoptera, remontovanih ove godine u inostranstvu i kod nas. Ja znam da „pilotima nikad nije dovoljno letenja”, ali ako uzmemo da je broj naleta proteklih godina bio na granici minimuma i da su piloti, najviše zbog nedostatka mlaznog goriva, leteli tek toliko da ne zaborave, onda imamo i te kako razloga da budemo zadovoljni.
KVALITETNIJA OBUKA
Slabost koju smo u međuvremenu uočili, a odnosi se na odvajanje tehničkog sastava za osnovno održavanje vazduhoplova od eskadrila, uskoro ćemo otkloniti, što će dodatno povećati efikasnost i ispravnost u avijacijskim jedinicama. Prirodno je da piloti i njihovi tehničari budu jedinstvena celina, posebno u vremenu u kome se sve više leti. Do novembra ove godine piloti su ostvarili 24 sata naleta. Očekujemo da se taj broj do kraja godine poveća za još tri do četiri časa, tako da pet sati iz 2005. i 13 sati iz 2006. polako odlazi u zaborav. Treba posebno naglasiti da je obuka pilota ove godine bila ne samo kvantitativno, već i kvalitativno efikasnija i bolja.Kvalitet naleta i vidovi obuke koju su piloti realizovali ove godine neuporedivi su s onim što je rađeno poslednjih četiri do pet godina, kada su, zbog malog broja letova, piloti samo kondicionirali, vežbali ono što su već znali. Ove godine realizovana je obuka znatno višeg nivoa, jedan broj pilota osposobljen je za noćno i instrumentalno letenje, neki su osposobljeni za vatreno dejstvo, za raketiranje i gađanje ciljeva na zemlji, imali smo čitav niz vežbi, eskadrilskih u okviru vida i intervidovskih. Sve vežbe jedinica Kopnene vojske protekle su uz učešće avijacijskih jedinica…
Istinski visok nivoa znanja, veština i sposobnosti pripadnici ViPVO iskazali su na bilateralnoj vežbi „Presretač”, kada su sve predviđene zadatke izvršavali u realnom vremenu i prostoru.
Kvalitetniji nivo obuke ove godine ostvarili su i raketaši. Kako ocenjujete nivo njihove osposobljenosti?
– Iako nisu realizovali bojna gađanja, raketaši su, kao i pripadnici jedinica VOJIN, učestvovali na vežbama drugih jedinica ViPVO. S povećanjem naleta, bilo je više složenijih vežbi na kojima su pripadnici protivvazduhoplovne odbrane uvežbavali svoje veštine, praćenje i dejstvo po ciljevima u vazdušnom prostoru, oficiri za navođenje mogli su, znatno više nego ranije, praktično da vežbaju navođenje lovaca na ciljeve, raketaši su imali mogućnost da realno, u praksi, simuliraju dejstva po ciljevima u vazduhu, proveli su i kontrolno trenažna gađanja, dok su njihove kolege iz artiljerijsko raketnih jedinica malog dometa, najzad, posle nekoliko godina, realizovali veoma uspešno bojno gađanje ciljeva u vazduhu. Zbog nedostatka odgovarajućeg poligona, raketne jedinice ostale su uskraćene za taj, najviši i najsloženiji stepen obuke. Ipak, nadamo se da će uskoro i oni dobiti priliku da se iskažu na bojnom gađanju. Kao što je poznato, raketne jedinice srednjeg dometa svoja bojna gađanja mogu da realizuju samo iznad većih vodenih površina ili iznad nenaseljenih prostranstava, kakvih u Srbiji nema. Razmatrano je da se gađanja ciljeva u vazduhu sa raketnim i avijacijskim jedinicama realizuju u Bugarskoj ili u Crnoj Gori. Ove godine to nismo uspeli, tako da nam ta obaveza ostaje u narednom periodu. Bojno gađanje ciljeva na zemlji realizovali smo na našem poligonu u Čenti i na Pasuljanskim livadama.
Da li poligoni odgovaraju zahtevima obuke i sada kada je ona složenija i sveobuhvatnija?
– Poligoni u Čenti i na Pasuljanskim livadama za sada ispunjavaju naše potrebe kad je reč o dejstvu nevo|enim vazduhoplovnim ubojnim sredstvima kojima sada raspolažemo. U planu je dogradnja, modernizacija i osposobljavanje poligona Pasuljanske livade i za dejstvo sa vođenim avionskim sredstvima, što će se aktuelizovati kada modernizujemo avion G-4 i nabavimo novi višenamenski vazduhoplov.
VIŠENAMENSKI AVION
Na osnovu uočenih intencija u razvoju vida u narednom periodu, uradili smo studiju o nabavci savremenog višenamenskog borbenog aviona, koji će, po svojim karakteristikama, odgovoriti zahtevima lovačke, lovačko-bombarderske i izviđačke avijacije. Danas je trend u svetu da se razvijaju borbeni avioni višestruke namene, čime se, između ostalog, znatno pojeftinjuje opremanje vazduhoplovnih jedinica u celini. Ovi avioni obezbeđuju veoma širok spektar dejstava i namene i u potpunosti odgovaraju našim potrebama za izvršenje zadataka u prve dve misije.Do polovine sledeće godine uz izradu prethodne analize, kontaktiraćemo sve proizvođače takvih vazduhoplova, detaljno razmotriti sve ponude, a zatim odbrati šta je sa stanovišta struke najpovoljnije. Naravno, konačnu odluku šta je za zemlju najpovoljnije doneće državni vrh u zavisnosti od čitavog niza okolnosti koje se u takvim slučajevima uzimaju u obzir.
Da li ste pored višenamenskog borbenog aviona planirali nabavku još nekih vazduhoplova ili možda sistema za PVO.
– Na osnovu studije transportnih kapaciteta Vojske Srbije, a ne samo Vazduhoplovstva i PVO, koja uskoro treba da bude urađena, planirana je nabavka srednjih transportnih aviona i helikoptera i helikoptera za misiju traganja i spasavanja, čime bi se omogućila realizacija različitih zadataka i funkcija Vojske, između ostalih i onih koji se odnose na pomoć stanovništvu u slučaju elementarnih nepogoda. Analize pokazuju da je najmanje pet do sedam helikoptera potrebno angažovati za tu namenu. Na osnovu toga procenjeno je da nam, uz postojeće borbene helikoptere gazela, treba deset do dvanaest srednjih transportnih helikoptera.
Kad je reč o opremanju naših raketnih jedinica, povoljna je okolnost da je stepen ispravnosti raketnih sistema izuzetno visok. Sva sredstva su gotovo 100 odsto ispravna, ali je nepovoljno to što su raketni sistemi zastareli, pripadaju drugoj tehnološkoj generaciji i zaostaju u borbenim mogućnostima u odnosu na potrebe savremenog načina ratovanja u vazduhu. Zadržavamo ih u upotrebi i dalje jer su se u pojedinim situacijama pokazali efikasnim, što znači da će, uz dobro održavanje i pravilnu upotrebu, poslužiti nameni. Treba imati u vidu i njihovu modernizaciju manjeg obima, koja ne košta puno, a vodi povećanju borbenih mogućnosti. Veća ulaganja u osavremenjivanje raketnih sistema koje posedujemo nisu opravdana, tim pre jer planiramo da u narednom periodu, posle nabavke višenamenskog aviona koji je takođe u sistemu PVO, kupimo i nove raketne sisteme srednjeg dometa. Do tada, opremanje postojećih raketnih sistema termovizijskim kamerama i drugim, kvalitetnijim, sredstvima za praćenje ciljeva u vazduhu, kojima se poboljšavaju njihove mogućnosti, svakako ima opravdanja.
Ove godine remontovano je i modernizovano nekoliko vazduhoplova. Koliko ste zadovoljni tempom i kvalitetom izvedenih radova?
– Mere koje smo preduzimali prethodnih godina dale su rezultat, tako da je ove godine sa remonta koji je obavljen u inostranstvu vraćeno šest aviona. To je omogućilo da u operativnu upotrebu uvedemo četiri aviona MiG 29, koji su već učestvovali na aeromitinzima i vežbama, a do kraja decembra trebalo bi da s remonta stigne i peti avion, takođe MiG 29. Sa remonta iz Rusije došao je i An 26, koji je remontovan i modernizovan najsavremenijom opremom za letenje po civilnim standardima, a u aprilu sledeće godine sa remonta i modernizacije treba da se vrati i drugi avion tog tipa. Takođe, remontovan je i avion JaK 40. Ukupno smo ove godine remontovali oko 20 letelica, što je izuzetan uspeh. S druge strane, istekao je vek upotrebe jednom broju letelica, prvenstveno aviona „orao” i MiG 21 i helikoptera Mi-8, tako da, nažalost, ne možemo reći da smo znatno povećali broj raspoloživih vazduhoplova.
Da li, na osnovu svega iznetog, godinu koja odlazi, ocenjujete kao uspešnu i da li su pripadnici ViPVO sada zadovoljniji nego ranije?
– Obuku smo podigli na viši nivo, remontovali veliki broj vazduhoplova, znatno povećali ispravnost letelica, realizovali nekoliko veoma složenih vežbi, koje su pokazale da smo u osposobljavanju svih pripadnika ViPVO, a posebno pilota, postigli napredak i veliki iskorak. Materijalni položaj svih pripadnika Vojske, pa time i pripadnika našeg vida, poboljšan je u meri u kojoj su to mogućnosti dozvoljavale, ali ne mogu reći da ne želimo da bude i bolje.
Ove godine imali smo dva teška avionska udesa. Jedan naš pilot izgubio je život i to je ono što nam oduzima pravo na zadovoljstvo. Iako činimo sve što možemo da otklonimo i najmanju mogućnost za vanredni događaj, vazduhoplovstvo će uvek biti vid vojske u kome je stepen rizika znatno viši nego u drugim. U svim vazduhoplovstvima sveta dešavaju se nesreće, kod nas u prethodnom periodu znatno manje nego u drugim armijama, ali to nas ne teši. To je senka koja nam zatamnjuje uspehe postignute ove godine. I sam sam pilot, godine sam proveo za komandama aviona. Znam da je sekund dug kao večnost kad nemaš vremena da reaguješ, a ceo život ti preleti pred očima. Zato više volim da gledam unapred nego da se osvrćem.
Već sada znamo da ćemo sledeće godine realizovati bilateralnu vežbu s Rumunima, sličnu „Presretaču”, a planirana je i jedna veoma kompleksna intervidovska vežba na kojoj će jedinice ViPVO takođe imati zapaženo učešće. Samo tako, uz rad i dokazujući se, zaboravićemo nevolje i težine poziva kojim se bavimo. Na kraju, svakako, ne treba zaboraviti ni činjenicu da smo ove godine imali izuzetno razumevanje vojnog i državnog rukovodstva i da bez njihove podrške ne bismo mogli da ostvarimo sve što smo planirali.
Dušan GLIŠIĆ
Snimio Darimir BANDA
„PRESRETAČ”
Ocenjujući vežbu u kojoj su pripadnici V i PVO VS učestvovali zajedno sa pripadnicima vazduhoplovnih snaga Rumunije, general-major Dragan Katanić je rekao:– Vežba „Presretač” bila je jedinstvena prilika da vazduhoplovne snage Srbije i Rumunije pokažu visok nivo efikasnog, pravovremenog i kvalitetnog dejstva u vazdušnom prostoru, u situaciji koja se realno može dogoditi. Efikasan odgovor na terorističke napade u vazdušnom prostoru i otmice vazduhoplova, postao je deo misije svake vojske u vremenu u kome niko nije pošteđen od terorizma. Simulacija otmice i daljeg realnog toka otkrivanja, kontrolisanja, usmeravanja i prizemljenja otetog aviona, realizovana u saradnji sa vazduhoplovnim snagama Rumunije, pokazala je da smo spremni za reagovanje čak i u takvim slučajevima. S obzirom na to što je „Presretač” obostrano ocenjen veoma visokim ocenama, dogovoreno je da sledeće godine realizujemo još kvalitetniju vežbu, sa znatno složenijim supozicijama.
MODERNIZACIJA G-4
Nama predstoji i osavremenjavanje školsko-borbenog aviona G-4. Izrađena je taktička studija i napravljena prethodna analiza modernizacije našeg izuzetnog aviona. Sada je u toku izbor strateškog partnera i u najskorije vreme biće raspisan tender za izbor partnera za realizaciju tog složenog projekta veoma savremene i sveobuhvatne modernizacije. Taj posao trajaće nekoliko godina i obuhvatiće opremanje kokpita aviona najsavremenijom avionikom i snabdevanje letelice novim savremenim sistemima za upravljanje, rukovanje i vo|enje najnovije generacije naoružanja, poput laserskih bombi, TV vo|enih bombi i raketa, tu je i virtualni radar na kome bi piloti uvežbavali borbu protiv najsavremenijih lovaca i time podigli obuku na još viši nivo.U svetu se čak 60 odsto obuke na avionima provodi na letelicama tog tipa, a zatim se završni deo obuke realizuje na savremenim višenamenskim borbenim vazduhoplovima čiji je sat leta jako skup. Posle te modernizacije G-4 će biti sasvim novi avion, digitalizovan i modernizovan, sa performansama koje mu omogućavaju da osim školske funkcije, po potrebi, ostvaruje i borbenu. Inače, taj avion je pre dvadesetak godina dobijao izrazito visoke ocene, kao veoma dobra vazduhoplovna platforma koja se može stepenovano opremati različitom, izuzetno efikasnom opremom, elektronikom, sredstvima i sistemima. Modernizacija koju planiramo omogućiće efikasno i racionalno korišćenje G-4 bar do 2030. godine – ocenjuje general Katanić.